Pure Vietnam Beauty & Spa Nha Trang Blog

This blog is primarily used to showcase some of the community work we do in and around Nha Trang. Thanks to our staff and customers who help make this happen. We will also from time to time, post some of the great street food available in Nha Trang as well as a few off the tourist map places to go.

Pure Vietnam Beauty and Spa charity in December 16

 [ Tiếng Việt Bên Dưới ]

Pure Vietnam Beauty and Spa donated money to a group of young people who went to a school on the Dao San Boarder which is on the border of Vietnam and China. This story is written by Trang who accompanied the group doing this charity work.

 This school belongs to the Lai Chau Province it is 1650kms away and is 1526m above sea level. This school has 664 students teaching grades 6,7,8 and 9 and it is the only school for 10 local towns. There are 300 students who board at this school because they live too far away to go home every day so the school provides all of their meals. The students have a hard life, they attend classes twice a day, only one compulsory, however all attend both as they want to learn. They also have cultural and community classes at night that teach the students to live as Kinh people. They are taught to cook, clean and prepare food so they may help their families when they return to their village.

 They have outside activities as well. Volleyball, playing with marbles and skipping are the main things they like to do when they have no classes. I'm sure because of the cold weather they like to exercise to keep warm also because they are teenagers and have so much energy. All students are so well behaved.

 They are keen to learn and they listen closely and try to do exactly what you have told them. They are really friendly saying hello to everyone and are well behaved. One of the problems they have is that they need to heart the Kinh Language (Vietnamese) they are speaking H'mong, Dao and Ha Nhi, their minority language, with their parents. Sometimes it’s hard for some students to hear what people say. Teachers here are very patient they love the students like their own children. The teacher's here receive a higher salary than those in the city because of the isolation.

 The Vietnamese government is trying to help all the ethnic minority students go to school, they pay approximately 400,000 vnd per month per boarded student and support 70% of the school fee for all students. Boarded students don’t need to pay anything extra.

  The living conditions of the ethnic minority people are very poor. Their main business is growing agricultural products. Once a month they take what they have grown to the local market to sell.

 Pure Vietnam Beauty and Spa donated money to buy blankets and noodles for the students. In the winter the lowest temperatures are in the minuses, and the students never seem to have enough clothes to warm themselves. They live together in the dorm rooms. With the money donated we were able to buy blankets and noodles as well as collecting donated clothing for them. Because of limitations of cost we were able to deliver 30 gifts (1 blanket, 1 box noodle, 1 shirt, 1 pant’s) to the top 30 students but clothes and books had been donated so we were able to give clothes and books to many children.

 The day we left the school, all the students stood in a line from the school yard to the gate to wave and say goodbye to us. It was really hard to say goodbye after staying for 2 nights and 3 days.

 We would like to thank Trang and all of the people in this group who took the time to visit this remote school and show these people that others have not forgotten them.

 Pure Việt Nam Beauty and Spa từ thiện vào tháng 12 năm 2016 Pure Việt Nam Beauty and Spa đã quyên góp tiền cho một nhóm bạn trẻ ở Nha Trang đến thăm trường Dao San ở vùng sâu, giáp biên giới giữa Việt Nam và Trung Quốc. Chuyến đi này được thuật lại bởi Trang người đã tham gia vào chuyến đi thực tế này.

 Ngôi trường này thuộc tỉnh Lai Châu. Cách TP Nha Trang 1.526 cây số, cách mực nước biển 1.526 mét. Trường có 664 học sinh từ lớp 6,7,8 và 9, và cũng là trường học duy nhất trong 10 thị trấn của tỉnh Lai Châu. Và trường gồm có 300 em học sinh nội trú vì nơi ở của các em rất xa không thuận lợi cho việc về nhà mỗi ngày, nên trường hỗ trợ bữa ăn cho các em học sinh bán trú tại trường. Các em học sinh ở đây có cuộc sống rất khó khăn và thiếu thốn không như cuộc sống ở thành phố. Các em đến trường hai buổi một ngày, chỉ bắt buộc đến lớp một buổi. Tuy nhiên, các em có thể tham gia cả hai buổi học nếu như các em muốn. Và trường có tổ chức thêm lớp học văn hoá cộng đồng của người Kinh để các em hiểu rõ hơn về đất nước Việt Nam. Ở trường các em còn được dạy cách dọn dẹp cách nấu an cách chuẩn bị thức ăn để khi về nhà các em có thể vận dụng nó vào cuộc sống thường ngày cùng với gia đình.

 Khi không có đủ lớp để học, các em lấy thời gian đó để chơi bóng chuyền, chơi bắn bi hoặc tập thể dục ngoài trời. Tôi chắc là vì thời tiết quá lạnh nên các em học sinh thích tập thể dục để giữ ấm cơ thể, và vì các em là những thanh thiếu niên tràn đầy năng lượng, thích chạy nhảy. Tất cả học sinh ở đây rất ngoan, luôn lắng nghe những gì chúng tôi nói và làm theo chính xác những điều đó. Các em rất lễ phép, luôn luôn chào hỏi tất cả mọi người. Và có một vấn đề lớn ở đây, các em học sinh ở đây đa số là người dân tộc thiểu số, giao tiếp với nhau bằng tiếng : H' Mông, Dao,va Hà Nhi ..v..v., . Điều cấp thiết nhất bây giờ với các em là học ngôn ngữ của người Kinh (Tiếng Việt). Rất khó với các em để nghe và hiểu những gì người khác nói. Các thầy cô giáo ở vùng cao này rất yêu mến và thương yêu các em học sinh ở đây. Họ dường như bị cô lập giữa bốn bề là núi nên họ được nhận mức lương cao hơn so với thầy co giáo trong thành phố.

 Chính phủ nước Việt Nam đang cố gắng giúp đỡ các em học sinh dân tộc thiểu số được đến trường. Họ chi trả khoảng 400 nghìn vnd mỗi tháng cho mỗi học sinh nội trú, và hỗ trợ 70% học Phí cho tất cả các học sinh, nên các em không cần phải trả thêm bất cứ khoản tiền nào khác. Điều kiện sống của đồng bào dân tộc thiểu số ở đây rất thấp. Công việc chủ yếu của họ là trồng trọt và chăn nuôi các sản phẩm nông nghiệp.

  Mỗi tháng 1 lần, họ mang tất cả các nông sản thu hoạch được mang ra chợ bán. Pure Việt Nam Beauty and Spa đã quyên góp số tiền cho nhóm bạn trẻ mua chăn ấm và mì gói cho các em học sinh giúp các em vượt qua khỏi mùa đông lạnh giá này vì dường như các em cũng không đủ áo ấm để mặc, và có lúc nhiệt độ ở đây xuống thấp nhất ngưỡng âm độ C. Do hạn chế về chi phí nên chúng tôi chỉ có thể mua 30 phần quà tặng ( 1 chăn, 1 thùng mì gói, 1 áo ấm và 1 quần ) cho 30 em học sinh có hoàn cảnh khó khăn đứng đầu thành tích trong trường, Không chỉ dừng lại ở 30 phần quà đó chúng tôi còn nhận được thêm một số sách vở và quần áo từ một vài tình nguyện viên khác đến từ Hà Nội, và chia thêm cho các em nhỏ khác trong trường.      

  Ngày mà chúng tôi rời khỏi trường, tất cả các em học sinh xếp hàng ra cửa dàn hết ra cả tận sân trường để vẫy tay và nói lời chào tạm biệt với chúng tôi. Cuộc chia tay diễn ra trong sự bịn rịn và quyến luyến. Và thật khó khăn để nói lời tạm biệt khi chúng tôi đã ở đây 3 ngày 2 đêm.

  Pure Việt Nam Beauty and Spa, chúng tôi rất cảm ơn Trang và nhóm bạn đã dành thời gian quý báu của mình đến thăm trường học và giúp đỡ các em học sinh ở vùng sâu vùng xa và để các em thấy rằng mọi người chưa bao giờ lãng quên các em.

 

Pure VietNam Beauty and Spa _ Charity work on Dec ...
Joseph volunteering in Tu Bong January 2017
 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Guest
Sunday, 28 April 2024