Pure Vietnam Beauty & Spa Nha Trang Blog

This blog is primarily used to showcase some of the community work we do in and around Nha Trang. Thanks to our staff and customers who help make this happen. We will also from time to time, post some of the great street food available in Nha Trang as well as a few off the tourist map places to go.

Graduation Ceremony for English Summer Class in Tu Bong

(Tiếng Việt bên dưới)

Graduation for English Summer Class in Tu Bong

The Summer School at Tu Bong has drawn to a close. I have been joined by so many people from different countries who have helped. They have come up and stayed for a day, two days and a few weeks. The children have learnt so much in this time. The change in their self confidence, their ability to speak English and the knowledge is amazing. We were joined by Diem (who is Vietnamese) but studying in New Zealand, Agnes from Germany who bought all the children toothbrushes and taught them how to brush their teeth correctly, Kate from Australia who provided so many resources for the school and the orphanage, Fleur and Jitte from Holland, Maureen, who lives in Nha Trang but comes from Australia, Sam who lives in Nha Trang but comes from Australia, Gloria who has come over from Australia, Oona who has come from Switzerland and of course Trang who has been with me most of the time and Van who has helped as well. The children have learnt something from everyone and are all the richer for the experience.

For the graduation ceremony each child prepared a talk. The younger children told a story about themselves and their family and the older children had a subject they had to talk about. Something they were passionate about. I was so proud of every one of them. They worked so hard all week. On Saturday we prepared the room and decorated it with the pictures that Kate took while she was here as well as balloons. Each child presented their talk. Some were overcome with nerves and couldn’t speak but after they sat down we invited them back and they all spoke from the heart. We learnt about Buddhism, the Environment, soil erosion and their dreams for the future. It is wonderful to hear about their aspirations for future. We had a Kung Fu Teacher, many English teachers, Policemen, an airhostess and monks.

We gave them each a certificate, a book in English and Vietnamese and a small gift and some lollies. This was all in a paper bag of course so as not to harm the environment. There were four judges who picked the top ten students and then. They had the hardest job. Steve, Oona, and two visiting  Monks had the terrible job of giving them marks. The winner was Luc who bought a tear to everyone’s eye when he talked about his journey to become a monk and what it means to him, second place went to Tuan who is a ten year old girl who spoke so fantastically but had so many nerves that when she sat down she was crying. In the top ten we had both older and younger children and they received special prizes of books and bags for school.

Trang did an amazing job of being our MC, helped by Su Thong. We were joined by my wonderful husband Steve, families of the children, friends from Nha Trang and some of our fantastic staff from Pure Vietnam, Thuy Dung, Dung Vo, Thinh, Hao and their friends. It was a truly amazing and inspirational day. The children gave me so many presents for teaching them, it was very humbling and a lot of tears were shed. It is always those that have so little give so much. Hopefully we will be doing it all again next year!

 

 

Buổi tốt nghiệp Khóa học Tiếng Anh cùng Mùa Hè tại Tu Bông

Khóa học Tiếng Anh cùng Mùa Hè đã phải đến hồi kết thúc. Tôi đã xây dựng nên khóa học không chỉ bởi bản thân tôi mà còn là sự đóng góp cuả rất nhiều người đến từ khắp nơi, họ đến và ở lại đây 1 ngày, 1 tuần, vài tuần. Chúng tôi có Diễm là người Việt và đang du học ở New Zealand, Agnes người Đức, cô đã mua bản chải đánh răng cho tất cả các em đồng thời hướng dẫn các em cách đánh răng sao cho đúng. Kate đến từ Úc, cô không những đã mua rất nhiều sách báo,vở cho các em học sinh mà còn mang rất nhều đồ chơi cho các em nhỏ ở trại trẻ. Fluer và Jittlr đến từ Holland, Maureen-sống ở Nha Trang nhưng đến từ Úc, Gloria cũng đến từ Úc. Onna, cô nhà báo người Thụy Sỹ. Trang, cô gái cùng tôi phần lớn thời gian trong suốt hành trình vừa và không thể nào quên Vân, chàng chai trẻ đã cùng tôi đứng lớp một thời gian. Phải nói rằng các em học sinh đã học được rất nhiều từ khóa học này. Cơ hội cho các em thể hiện sự tự tin, khả năng nói trước đám đông cũng như trình bày những kiến thức đáng yêu của các em. Các em học sinh đã có những trãi nghiệm tuyệt vời cùng các giáo viên.

Vào ngày Tốt Nghiệp tất cả các em đều phải chuẩn bị một bài nói. Các em nhỏ thì sẽ nói về bản thân mình hoặc về gia đình, nhưng các em lớn thì sẽ được tự chọn chủ đề mà các em tâm huyết nhât để trình bày. Tôi thật sự rất tự hào cho từng các nhân các em, các em đã luyện tập cả tuần không ngừng cố gắng. Ngày Thứ Bảy- một ngày trước ngày diễn ra buổi thi chúng tôi cùng nhau trang trí căn phòng bằng những tấm hình mà Kate đẫ chụp lần trước cùng với hàng tá bong bóng. Mỗi học sinh đều tự chuẩn bị bài nói của mình. Một vài em vì quá lo lắng đã không trình bày được bài của mình khi đến lược nhưng chúng tôi đã để các em ngồi nghỉ một chút và khi hết lược các bạn sẽ quay lại với các em. Chúng tôi đã được tìm hiểu về Phật Giáo, Môi Trường, xói mòn đất và những giấc mơ của các em. Thật là hạnh phúc khi mà có thể biết được khát vọng của các em. Có em muốn trở thành giáo viên Kung Fu, giáo viên Tiếng Anh, cảnh sát, tiếp viên hàng không và Thầy Tu.

Mỗi các em đều nhận được: Giấy khen, sách Anh & Việt, một món quà nhỏ và tất nhiên là không thể thiếu bánh, kẹo; tất cả được bỏ vào một túi giấy để tránh gây ô nhiểm môi trường. Có 4 vị giám khảo Steve, Oona, và 2 vị Sư được mời đến dự, BGK theo dõi và chọn ra danh sách 10 học sinh trình bày xuất xắc nhất. Giải nhất của ngày hôm đó đã thuộc về Lực, cậu bé dường như lấy đi nước mắt của mọi người thông qua câu chuyện về hành trình cậu trở thành vị Thầy Tu và Phật Giáo thực sự có ý nghĩa rất lớn đối với cuộc đời cậu. Giải Nhìn thuộc về Thương, em là một cô gái 10 tuổi với dáng người nhỏ nhắn. Ngoài ra tất cả các học sinh trong danh sách xuất xắc còn được nhận giải thưởng là tập và cặp sách.

Trang, cô MC duyên dáng cùng vị Sư Thống đã dẫn dăt buổi thi thật tuyệt vời. Tất cả đã có sự tham gia của chồng tôi Steve, phụ huynh của các em học sinh, bạn bè từ Nha Trang, nhân viên từ Pure Vietnam: Thuy Dung, Dung Vo, Thinh, Hao và các bạn đi cùng. Các em học sinh đã tặng cho tôi rất nhiều quà để tỏ lòng biết ơn. Tôi thật sự    cảm kích và không ít lần rơi lệ và ngày hôm đó. Vì lẽ rẵng những điều đơn giản và nhỏ bé lại có thể mang lại cảm giác ấm áp và hạnh phúc đến vô tận. Hi vọng rằng khóa học sẽ bắt đầu lại vào năm tới.

 

 

Pure Vietnam Beauty and Spa Charity for July 2016
Oona Volunteering at Tu Bong
 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Guest
Sunday, 28 April 2024