Pure Vietnam Beauty & Spa Nha Trang Blog

This blog is primarily used to showcase some of the community work we do in and around Nha Trang. Thanks to our staff and customers who help make this happen. We will also from time to time, post some of the great street food available in Nha Trang as well as a few off the tourist map places to go.

Joseph volunteering in Tu Bong January 2017

(Tiếng Việt Bên Dưới )

 It's amazing how much has changed in the few short weeks I have been away. Duc, Tai and Trong look so different. Duc and Tai are such strong young babies. They are crawling quickly and scooting around in their walkers.Trong is slower. He isn't able to sit properly and seems much slower than the other two. Hieu, Hau, Hien, Trong and Nghia are running. They are playing together all the time and never seem to stop.

I bought up Joseph, a friend from Australia, who has been before with me to the orphanage. Joseph bought over lots of toys for the children including a big set of Duplo that all the children loved. The younger ones loved to suck on the blocks and were attracted to the bright colours, apart from the fact that they make a lot of noise when banged on the granite. I started to show Hau and the others how to put together the blocks and whilst they seemed to understand they couldn't quite get it but they certainly seemed delighted to be able to pull apart anything I put together for them. When Troung and Se came home from school they we're so excited to see the blocks they were putting together cars and buildings in no time. The younger children were trying to get to them as fast as they were putting them together and pull them apart for them which of course they didn't like.

Phuoc, the new baby, is now 6 weeks old and is as cute as a button. He is sleeping much better now. Joseph helped me do exercises with Phuc. He loved getting onto a mat and looking around and stretching. His legs are very skinny though. Joseph and I discussed ways of trying to get him upright. Joseph is an ambulance officer in Australia and has a good medical background and maybe we can get something to help Phuc sit upright and support his neck. We'll see what we can do in the future.

Joseph and I stayed for 3 days; it was great to spend some time. Unfortunately several of the carers have left and they only have 3 left. Thuy, Ninh and Hoa work so hard and the children love them, however we need to find more carers to help them. With the new baby and Phuc who needs so much care and the others all mobile it is a very busy place. If you know anyone who would like a job as a carer please let me know. Thank you very much Joseph for coming up with me and spending the time. The children loved playing with him.

Thật là kinh ngạc mọi thứ thay đổi một cách nhanh chóng chỉ trong vài tuần ngắn ngủi khi tôi đi xa. Đức ,Tài và Trọng nhìn khác hẳn lúc trước. Đức và Tài là hai đứa trẻ rất mạnh khỏe, hai đứa bò rất nhanh và chạy trốn xung quanh nhà khi thấy tôi đến. Trọng thì chậm hơn, trọng ngồi chưa vững nhìn chậm chạp hơn hai đứa còn lại. Hiếu, Hậu, Hiền, Trung và Nghĩa thì đang rượt đuổi nhau, bọn trẻ lúc nào cũng chơi cùng nhau như vậy và dường như sẽ không dừng lại.

 Tôi đưa Joshep đến, anh ấy là một người bạn của tôi đến từ Úc, anh ấy đã từng đến đây cùng với tôi lúc trước. Joseph mua rất nhiều đồ chơi đến cho các em nhỏ ở đây bao gồm một bộ đồ chơi xếp hình Duplo lớn đó là thứ mà trẻ em rất yêu thích. Bọn trẻ rất thích ngậm đồ chơi vào miệng, chúng bị thu hút bởi các hình khối và màu sắc rực rỡ của bộ đồ chơi. Cách xa thực tế chúng thích đập những hình khối đó vào mặt đá của sàn nhà tạo nên nhiều tiếng ồn và tất nhiên chúng thích làm điều đó. Tôi bắt đầu dạy cho Hậu và những đứa trẻ khác làm cách nào để ghép các hình khối lại với nhau và dường như chúng hiểu được điều tôi làm và biết rằng chúng không thể ghép các khối hình lại như tôi đã làm, nhưng chúng có vẻ rất vui mừng vì có thể tháo những hình khối mà tôi đã ghép cho chúng. Khi Trường và Sẻ trở về nhà sau giờ học ở trường, hai đứa rất vui mừng khi thấy những hình khối mà trước đó chúng đã ghép lại cùng nhau trên xe và xây thành hình ngôi nhà. Những đứa trẻ còn lại cố lấy những đồ chơi cách xa đó thật nhanh và dồn lại với nhau để chơi cùng Sẻ và Trọng.

 Phước là em bé sơ sinh mới, bây giờ đã được 6 tuần tuổi, em bé rất dễ thương và nhỏ nhắn như cái nút áo. Em bé đã ngủ được nhiều hơn trước. Joseph giúp tôi tập thể dục cho Phúc, Phúc rất thích nằm trên thảm nhìn xung quanh và ưỡn người lên, chân phúc rất nhỏ và yếu. Joseph và tôi đã thảo luận để cố gắng tìm cách giúp Phúc đứng thẳng. Joseph là một chuyên viên cấp cứu tại Úc. Và Úc là một đất nước có một nền y tế tốt có lẽ chúng ta có thể nhận được sự hỗ trợ từ họ một cái gì đó để giúp Phúc ngồi thẳng. Vâng hãy chờ xem những gì chúng tôi có thể làm trong tương lai.

 Joseph và Tôi ở lại đây 3 ngày, đó là khoảng thời gian tuyệt vời với chúng tôi. Nhưng thật không may một người trong số đó 4 người trông giữ trẻ đã nghỉ việc . Chỉ còn lại 3 người Thuỷ, Ninh, Hoà làm việc rất chăm chỉ và bọn trẻ con ở đây rất thích chơi với các cô. Tuy nhiên chúng tôi cần thêm người để giúp đỡ họ. Em bé sơ sinh và Phúc cần được chăm sóc kĩ lưỡng hơn các em bé còn lại, đây là một nơi rất bận rộn. Nếu bạn biết một ai đó muốn làm công việc giữ trẻ thì hãy cho tôi biết. Cảm ơn Joseph rất nhiều , vì đã bớt thời gian đến đây cùng tôi. Các em bé ở đây rất thích chơi cùng anh.

 

Pure Vietnam Beauty and Spa charity in December 16
Pure Vietnam Beauty and Spa Charity for January 20...
 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Guest
Thursday, 25 April 2024